2008. december 30., kedd

Babahordozás

Egy 5 m hosszú, 70 centi széles szőtt anyag, külső személő számára talán csak egy rongydarab. Ennyi a hordozókendő. Egyszerű dolog, és mégis nagy dolgokra képes. Hogy mire is? Elmesélem.

Babavárás közben úgy képzeltem el, hogy mint minden más anyuka, én is nap mind nap babakocsiban fogom sétáltatni születendő gyermekemet, esetleg majd egy kengurut is beszerzek mellé. Egyik barátnőm kölcsönadta használaton kívüli babakocsiját, aminek nagyon örültem, mert így nem kellett megvásárolni jó drágán. Kislányom születése után eltelt pár hét, és elindultunk az első sétára. Babakocsiba tettem, és büszkén toltam, ő pedig szépen aludt a kocsiban. És ez így ment pár hétig. Néhány hét után azonban más megoldást kezdtem keresni a babahordozásra, mert a kocsikázásban sok minden zavart. Zavart, hogy a járdák nagyon gödrösek, hogy nehéz fel és le tolni a kocsit a járdáról az úttestre és vissza, hogy a járdákon sok helyen autók foglalják el a helyet, és nekem a babakocsival együtt az úttesten kell sétálni, ami azért nem veszélytelen. Azt sem szerettem, hogy babakocsival sehová sem tudok bemenni, se boltba, se bankba. Azt pedig nem tudtam elképzelni, hogy a következő két évben egyebet se tegyek, amikor a házból kijövök, mint tologassam a babakocsit. Biztosan van, aki szereti, de nekem nem ment. Hozzá voltam szokva addig is, hogy én fizetem a számlákat, intézem a bevásárlás nagy részét, de ezt babakocsival nem tehettem meg.

Először a sokunk által kenguru néven ismert hordozót szerettem volna vásárolni hétköznapjaink megkönnyítésére. Azonban miután kipróbáltam egy kölcsönkapott kengurut, láttam, hogy ez nem lesz jó. Nem volt kényelmes, és a leányzó is ordított benne. Most már tudom, hogy legtöbb kenguru sajnos nem alkalmas gyerekek hordozására. Nem támasztja alá a baba lábát a térdhajlatig, ami egészséges csípőfejlődést tenne lehetővé, és a hordozó személy hátának sem tesz jót. Fáj a szívem, amikor kenguruban, kifele fordított, a hordozó szülő térde magasságában lógó gyerekeket látok, vagy amikor látom, hogy a szülő minden egyes lépésnél „belerúg” gyereke lábába, mert olyan alacsonyan van a baba, hogy útban van. Érthető, hogy kényelmetlen és egészségtelen mivolta ellenére mégis sokan próbálják ki és használják a kengurut, mert másban is felmerül az igény, hogy könnyebben közlekedjen kisbabájával. De érdemes jól meggondolni, hogy milyen eszközt használunk erre a célra.

Már nem is emlékszem, hogy hol láttam először hordozókendőt. Talán egy babás újságban, vagy egy internetes honlapon. Megtetszett, mert olyan egyszerűnek, természetesnek, kényelmesnek tűnt. Addig búvárkodtam a világhálón, amíg egyre többet tudtam meg a szebbnél szebb kendőkről, és eldöntöttem, hogy nekem is kell. Találtam valahol egy leírást, miszerint egy hordozókendő nem egyéb, mint egy 70 centiméter széles, 5 méter hosszú anyag. Mi sem könnyebb, mint egy ilyenre szert tenni. Nos először nekem is lett egy ilyen hosszú házilag megvarrt kendőm, majd vásároltam szőtt hordozókendőt is, és azóta a babakocsit alig néhányszor használtam. Az interneten fellelhető számos videofelvételről megtanultam, hogy hogyan kell a kendővel magunkra kötni a kisbabát. Az első hónapokban előre kötöztem, ahogy nagyobb lett, a hátamra költözött, és alkalmanként csípőre is kötöm. A kendő szerves része lett az életünknek. Amíg e sorokat írom, kislányom édesen alszik a kendőben a hátamon. A kendő szinte minden helyzetre megoldás. Ha sétálni indulunk, előveszem a kendőt, bele a leányzót, és indulhatunk is. Így fizetünk együtt számlákat, bevásárolunk a piacon, vagy játszótérre megyünk. Itthon, ha megunja a játszást, vagy csak ölbe kívánkozik, előveszem a kendőt, és amíg én főzök és egyéb teendőimet végzem, a hátamon vagy a csípőmön ülve figyeli mit csinálok.

A praktikumon túl pedig a hordozás lelkileg is nagyon sokat ad mindkettőnknek. A szoros testközelség megnyugtatja, kiegyensúlyozottá teszi a kislányomat, engem pedig szintén boldoggá tesz, hogy a közelemben, biztonságban tudom őt.

Végül itt egy kisfilm, amely bemutatja a baba szemszögéből, hogy mit lát a kisbaba a babakocsiból, és mit a hordozókendőből.

3 megjegyzés:

serpanyu írta...

atya ég Réka, ez a videó nagyobn jó!!
megmutatom a nagypapának, talán megérti,h hordozok!!

KÖSZÖNÖM!!

réka írta...

Örülök, hogy tetszett.:) A mamamin találtam és nekem is nagyon megtetszett. Meggyőző mindenesetre!

pumukli írta...

Szia, erdekes dolgokrol irsz es mondjuk ehhez az orszaghoz kepest erdekes dolgokat cselekszel. Jo lenne felvenni veled a kapcsolatot rerszunkrol valo kerdezoskodes okabol. Szoval mess, skype id-nk: gajnandi. Koszi.