2008. december 15., hétfő

Milyen Földet hagyunk gyermekeinkre?

A környezetvédelem kérdése már kislányunk megszületése előtt is foglalkoztatott. Születése után pedig még inkább érdekelni kezdett a kérdés, főleg, amikor láttam, hogy nap mind nap rengeteg szemét keletkezik az ő eldobható pelenkáiból...

Már régen is zavart, hogy rengeteg műanyag flakont és más nehezen lebomló szemetet termelünk. Hogy gondolkodás nélkül kidobálunk mindent, amit talán újra fel lehetne használni. Zavart, hogy a bevásárlóközpontokban és a piacon ingyen adják a műanyag zacskókat, melyekből sokan még a szükségesnél többet is elvesznek, és ahogy hazaérnek talán el is dobják. Oda jutottam, hogy a piacon nekem kell magyarázkodni, majdnem közelharcot vívni az eladókkal, hogy tényleg nem kérek zacskót, hiszen azért hoztam magammal. Persze nem csak az eladók a hibásak ebben, hiszen ők ezt kedvességből teszik, hanem a vásárlók is, akik elvárják, hogy a vásárolt javakat ingyen bezacskózzák nekik.

Kislányom születése után még fokozottabban kezdett érdekelni ez a kérdés. Arról is gondolkozni kezdtem ugyanis, hogy vajon milyen lesz a gyermekem, majd esetleg unokáim élete ezen az egyre szennyezettebb bolygón. És miközben ilyesmiken gondolkodtam, láttam, hogy leányom tetemes mennyiségű szemetet termel, eldobható pelenka formájában. Elborzadtam, amikor láttam, hogy egy-két nap alatt egy nagy szemeteszsák telik meg szennyes pelenkákkal. Kicsit tájékozódtam az interneten az eldobható pelenkákról, és azt találtam, hogy egy baba több mint 1 tonna pelenkahulladékot termel mire szobatiszta lesz. És ezek a pelenkák nem bomlanak le egyhamar, ugyanis több mint száz évbe telik ez a folyamat. Csak érdekességként írom le az eldobható pelenka összetevőit: polipropilén szálfátyol, papír, cellulózőrlemény duzzadó zselével, polietilén, ragasztóm gumi, tépőzár. Mindez jó sok alapanyag és energia, amit egyetlen pelenkával a szemétbe hajítunk. Az meg más kérdés, de szintén ide tartozik, hogy ezek a természetesnek a legkevésbé sem mondható anyagok a kisbabák bőrével érintkeznek. Ez sem töltött el örömmel, főleg, amikor a piszkos pelenka levételekor gyakran gusztusosnak egyáltalán nem mondható zselémaradványokat is találtam a kislányom bőrén. Aki pelenkázott már kisbabát, tudja miről beszélek. A használt pelenka több száz féle vírust is tartalmaz (pl. gyermekbénulás) mely fertőzi a talajt, talajvizet veszélyt jelentve az egészségre.

De mi a megoldás? Kell megoldás egyáltalán vagy ez a természetes? Aki kisgyerekes családot próbál maga elé képzelni, bizonyára egy olyan képet lát maga előtt, melyen a boldog szülők bevásárlókocsit tolnak maguk előtt hatalmas pelenkacsomagokkal és popsitörlővel. Sokáig én is így gondoltam a kisgyerekes létre, és kislányom 9-10 hónapos koráig mi is így tettünk. Vettük a nagy csomag pelenkákat és popsitörlőket. Hiszen ez a természetes. A modern világ vívmánya, az eldobható pelenka bevonult a magától értetődő, természetes dolgok közé. Pedig egyáltalán nem az. Egy számomra szimpatikus gondolkodású anyukák közösségéből álló fórumon, a mamami.hu-n nagyon sokat olvastam a mosható pelenkáról. Eleinte megdöbbentem rajta, hogy ma, a modern korban is van még ilyen, aki önként és dalolva mossa a pelenkákat, és esküdni mertem volna, hogy én soha. Hogy én pelenkákat mossak mint ahogyan azt anyáink is tették? Azt aztán nem. Nos addig addig olvastam, böngésztem rengeteg pelenkás oldalt, amíg elkapott a láz, hogy nekem is kell, ki akarom próbálni.

Most már három hónapja nem vettünk eldobható pelenkát, és egy percig sem bánom, hogy így döntöttem. Csak azt bánom, hogy nem első perctől kezdtem. Míg anyáink kézzel mosták a pelenkákat, ma nem teher mosható pelenkát használni. A mosógép kimossa, nekem csak annyi dolgom van, hogy beteszem a gépbe, és kiveszem. Vasalni sem kell, sőt nem is szabad, mert árt a pelenka nedvszívásának. Nem sokkal több energiába telik, mint elmenni a bevásárlóközpontba és hazacipelni a nagy csomag pelenkát. És a mai mosható pelenkák még szépek és csinosak is, sőt, használatukkal spórolni is lehet. A mosható pelenkák használatának költsége az eldobható pelenkák költségének körülbelül egyharmada csupán. A kezdeti befektetés nagyobb, ez igaz, de megéri. Én akkor kezdtem, amikor a kislányom tíz hónapos volt, és azzal számoltam, hogy úgy 30 hónapos (két és fél éves) korára lesz szobatiszta. Ez azt jelenti, hogy még 20 pelenkás hónapunk van, ami havonta körülbelül 100 RON költséget jelent, ez összesen 2000 RON a szobatisztaságig. A pelenkakészletünk pedig, ami 3 napra elegendő pelenkát jelent kb 700 RON-ba került. Azt hiszem a számok önmagukért beszélnek. Minél előbb kezdi valaki, annál nagyobb a megtakarítás. A mosási költségek és a mosással okozott szennyezés pedig eltörpülnek az eldobható pelenkák használatának költségei vagy az általuk okozott szennyzés mellett. Azt pedig, hogy milyen érzés, hogy kislányomat természetes anyagokba csomagolom, és még a környezet védelméhez is hozzájárulok, nem is lehet leírni. Mióta mosható pelenkát használok, érzem, hogy valójában ez a természetes. Az eldobható pelenka használata pedig körülbelül annyira tűnik természetesnek, mintha nap mind nap műanyag evőeszközöket és tányérokat has ználnék, hogy ne kelljen mosogatni

.

8 megjegyzés:

kókamóka írta...

Megint csak gratulálni tudok. Hasonló okok miatt már mi is beszereztünk egy pakkal a mosható pelusokból, de használtak mind. Nem is bánom, biztos, hogy tudom és is használni. A készletet azért még ki kell bővítenünk, mert egőszen kicsi méretre még szert kell tennünk. Egyáltalán nem sajnálom érte a pénzt. Mi is kiszámoltuk a férjemmel a költségeket és tényleg spórol rajta az ember, még ha egyszerre sokat is kell kiadni. Beszélünk a mosható pelenkáról ott ahol csak tudunk és sokszor nem a tájékozottság hiánya miatt maradnak meg továbbra is az eldobható mellett, pusztán a kényelem diadalmaskodik. Nagy örömünkre a múlt héten voltunk vendégeskedni egy nagyon kedves baráti házaspárnál akik most várják az első babájukat (még csak néhány hét)és örömmel mutogatták, hogy már mennyi mosható pelust szereztke be, és varrattak hordozókendőt is. Meglepően jó anyagot találtak hozzá, csak nyáron szerintem kényelmetlen lesz, mert vastagnak találtam. Minden jót továbbra is Réka, és köszönjük a cikket.

kókamóka írta...

Még azt elfelejtettem megjegyezni, hogy mikor a piacra vagy a közeli zöldségeshez megyek nekem is külön magyarázkodni kell, hogy miért inkább a textil szatyromba válogassa össze a termékeket, és ne azonnal a műanyagot ragadja meg. Már azt is tapasztaltam, hogy néhány eladó mintha ezt külön zaklatásnak venné, mintha csak az volna a szándékom, hogy ezzel a megszokott rutint és a beolajazott rendszert felborítsam, ezzel is akadályozva a gyors kiszolgálást.

réka írta...

Igen, Kókamóka, pont így szokott lenni velem is, mint ahogy a második megjegyzésedben írod. Még én kell elnézést kérjek...

Jó dolog, hogy nálunk is egyre többen választják a mosható pelenkákat. Majd biztosan nektek is sok örömötök lesz benne. :)

Melinda írta...

szia Réka,
köszi az összefoglalót:)
mi is ki szeretnénk próbálni és ha beválik mindneképpen mosható pelenkát használni az áprilisban születendő gyerkőcünknek, majd még foglak kérdezni a témában, ha lehet:)

Mate Ildiko írta...

Szioka Réka!

Boldog szülinapot a Babádnak!
Babahordó kendőről szóló weblapok keresgélése közben ráakadtam erre az oldalra.El kell mondjam: a képernyőhőz ragadtam. Érdeklődéssel olvastam irásaidat, a társaid hozzászólásait. Tanulságosak és információdúsak. És tetszik, mert keresed és meg is találod a természetest, a természethez közelit.
Nálunk Ida-Baba április elején érkezik. Vizben szerettem volna szülni Brassóban, azonban császárra kerül a sor, az asztmám miatt....
Ha szabad, és van időd, szeretném e-mailen keresztül is felvenni veled a kapcsolatot. Cimem: szildiko75@yahoo.com.

Addig is: Szeretteljes Karácsonyi Ünnepeket kivánunk!

Ildikó és Ida-Baba

réka írta...

Szia Ildikó. Örülök, hogy ránk találtál. Írtam emilt.

Katóca írta...

Mi is mosható pelust használunk. Monapel Praktikát. Első gyerekemnél még nem tudtam róla... Most azonban beszereztem, és nagyon örülök, hogy emellett döntöttem. Engem is nagyon aggasztott a sok szemét, amit a pelusokkal termeltünk. Meg a sok zselés dolog a baba bőrén.
Én is gépben mosom a pelusokat (és a többi ruhánkat is), lereszelt házi mosószappannal, és ecettel öblítek. Mindig friss illatuk van, és patyolattiszták!
3 hete varrtam egy Mei Tai kendőt, amit nagyon szeretek használni... A hordozókendőnél kényelmesebbnek találom. Most 3 éves lánykámat annak idején mindenhova kendőben vittem, teljesen elmebajosnak néztek az emberek, de nem törődtem velük.
Nagyon örülök, hogy egyre több anyuka ismeri fel, hogy tudatosabban kell élnünk, védeni kell a környezetünket, s óvni a babáink egészségét, testi épségét. És biza nem mindegy számomra, hogy milyen "örökséget" hagyok az unokáimra, dédunokáimra.
Nagyon tisztelem benned, kedves Rékja, hogy mindezeket románul is leírod, így sokkal nagyobb körben tudod szórni a sok jó információt! Köszönöm!

réka írta...

Kedves Katóca. Köszönöm kedves soraidat. Örülök én is, amikor látom, hogy egyre több hasonló gondolkodású anyuka van, aki próbál tudatosabban élni, és nem csak sodródik az árral. Bár főleg kendőt használok, a Mei Tai-t én is nagyon szeretem, és van amikor a kendőnél kényelmesebbnek találom.